Handvest van de sociaal verzekerde

Betere informatie!

Sinds januari 1997 verzekert het ‘handvest van de sociaal verzekerde’ de rechten van de sociaal verzekerden bij de socialezekerheidsinstellingen. Hiermee geniet de sociaal verzekerde een betere bescherming in zijn of haar relaties met de verschillende socialezekerheidsinstellingen.

Daarvoor zijn een aantal regels opgesteld die deze instellingen moeten respecteren.  Het gaat bijvoorbeeld om volgende regels:
 
  • Enerzijds moet de socialezekerheidsinstelling de sociaal verzekerde zo duidelijk mogelijk informeren over zijn of haar rechten. Een sociaal verzekerde kan zelf uiteraard specifieke vragen stellen aan een instelling, al moet deze laatste ook zelf initiatieven nemen om de bevolking te informeren.
    Anderzijds moet de socialezekerheidsinstelling elke vraag zo snel mogelijk beantwoorden.
    Daarnaast moet ze een duidelijk en begrijpelijk taalgebruik hanteren in haar relaties met de sociaal verzekerde, ongeacht in welke vorm de communicatie verloopt.
    Bij elke beslissing die ze aan de sociaal verzekerde verstuurt, moet de instelling wijzen op de mogelijkheden tot beroep, de motieven van deze beslissing, de dossierreferenties enz.
    Vandaag beschikt men over minstens drie maanden om bij de bevoegde rechtbank beroep in te dienen tegen een beslissing van de socialezekerheidsinstelling, waar dat vroeger slechts één maand bedroeg.
 

Wil je graag meer informatie? Neem contact op met ons